Du visar för närvarande Vad menas med white label

Vad menas med white label

White label

White labelindustrin inom kosmetika är jättestor – så mycket som 80% av alla kosmetiska produkter som säljs på marknaden är så kallade white label produkter. Terminologin används inom fler branscher är just kosmetika, t.ex. livsmedel, kläder och elektronik – men jag håller mig till kosmetikabranschen.

Vad menas med White label?

White label är när ett stort företag masstilverkar en produkt, t.ex. en ansiktskräm. Denna kräm är testad och godkänd av kemist och vill du sälja den under ditt eget namn, så väljer du vilken förpackning du vill ha och hur etiketten ska se ut (detta kanWhite labelföretaget hjälpa till med). Sen är det bara att marknadsföra ansiktskrämen som ”Annas ansiktskräm”. Samtidigt kan Petronella i företaget intill köpt exakt samma ansiktskräm, valt en annan etikett och marknadsför krämen som ”Petronellas kräm” och enda sättet du kan se att det är samma kräm, är genom att läsa innehållsförteckningarna och jämföra.

Alla stora företag gör detta, Loréal, Clinique, Chanel, Estee Lauder – ALLA!

Att ta fram en helt ny kosmetisk produkt som ska masstillverkas i en egen fabrik är JÄTTEDYRT, det är ingenting en skådis eller influencer gör. Och varför ska de? Produkter finns det i mängder, det är bara att välja en man tycker passar sitt varumärke, välja vilken förpackning man vill ha och slänga på en etikett.

White label industrin är jättestor, det finns enorma företag med tusentals olika produkter och förpackningar. De hjälper dig med allt från inredienser, design och marknadsföring.

Så nej, din favoritkändis har inte ”utvecklat sin egen hudvårdsserie, speciellt framtagen för just din hud” – hen har köpt en massproducerad produkt (behöver inte vara något som helst fel på produkten såklart) och betalat proffs för att marknadsföra den. Och vi får betala väldigt dyrt för en produkt som kanske finns och säljs på en vanlig mataffär under ett mindre attraktivt namn och en inte lika snygg etikett (och utan en kändis som dragplåster).

Om din favoritkändis inte själv kan visa hur tillverkningen går till – som t.ex. vi småföretagare gör med våra tvålar och andra produkter – så kan du utgå från att det är White labelprodukter.

Kan man ta reda på om ens favoritkräm är en white labelprodukt?

Knappast!

Det här är ju ingenting kändisar och företag går ut med, de vill ju att vi ska tro att de själva tagit fram produkten, att den är framtagen med just oss i åtanke – fastän den egentligen är tillverkad i en fabrik på andra sidan jordklotet.

Men vill man leka Sherlock, så finns det några knep. Dels kan du kolla på produkten vem som står som ansvarig person (alla kosmetiska produkter har en ansvarig person/företag) – och det kan visa sig vara ett företag som har många ”kändisprodukter” under sig. Men vanligast är att kändisens eget företag står som ansvarig person, då det inte kostar så mycket att registrera en kosmetisk produkt under sitt eget namn (en kosmetisk produkt kostar i Sverige idag 600kr/år att ha registrerad i EU’s kosmetikadatabas + en årlig grundavgift på 4000kr – så för ett stort företag är det ingenting).

Vad gör man då? Jo, då får man hoppas att någon annan gjort jobbet åt en. Man kan till exempel söka på ”produktnamn X” och ordet ”dupe” (alltså som i dupera) och är märket tillräckligt stort kan någon annan ha gjort arbetet av att jämföra innehållsförteckningar ingrediens för ingrediens – då kan du plötsligt hitta att en tusenkronors ansiktskräm säljs under ett annat varumärke för ett helt annat pris. Några väldigt stora märken har fått sina dyra produkter uthängda då det visade sig att de var samma som såldes under mindre lyxiga namn av andra märken.

Private label

En variant av kosmetikatillverkning och försäljning är Private label – då tillverkas en produkt åt ett specifikt företag. T.ex. så blir även lilla jag ibland tillfrågad om jag kan tillverka en sån eller sån tvål, som företaget som köper tvålen av mig sedan sätter sin egen etikett på och marknadsför som sin egen produkt. Jag har valt att inte tillverka produkter som säljs av andra under deras namn, men det finns flertalet kosmetikatillverkare i Sverige som gör detta. Hade jag gjort det åt ett annat företag, så hade det stått Annas Tvåleri som ansvarig person på etiketten, men ”Bästa Företagets tvål” på framsidan. Även om man får produkten tillverkad specifikt åt sig, så kan man även här välja att registrera produkten under sitt eget namn – bland annat Kylie Jenners kosmetika är private label.

Skillnaden på White label och Private label är att White labelprodukter oftast är billigare – då de masstillverkas och säljs till ett stort antal företag. Private label blir dyrare eftersom du som köpare själv säger vad produkten ska innehålla – du blir då ensam säljare av just den produkten. Som köpare av Private labelprodukter, måste du också köpa ett större antal produkter, då de tillverkats specifikt för dig. Men du och dina kunder kan då vara säkra på att just din produkt inte tillverkas av någon annan (så säker man nu kan vara, det är ju möjligt att ett annat företags ansiktskräm innehåller i stort sett exakt samma ingredienser såklart).

Private label kan också kallas ”store brand” eller ”private brand”. Många tillverkningsföretag erbjuder både white label och private label och det finns mängder av dem runt om i världen.

Det är lättare för oss konsumenter att få veta om vår ansiktskräm är Private label än White label – eftersom White label inte är något våra kändisar vill att vi ska veta om att de säljer – då faller ju hela deras marknadsföring!

Mitt råd är – köp ansiktskrämen för att du tycker om den, inte för att kändisen som är så fint retuscherad på alla bilder säger att hen tagit fram den just till dig!

TIPS! Ta ett kort på innehållsförteckningen på din kräm, och jämför med andra märken som har liknande produkter – du kommer bli förvånad hur många ingredienser som är samma – här kan du tjäna pengar, då det är mest marknadföringen man betalar för vad gäller massproducerade kosmetiska produkter.

Lämna ett svar